Jag är duktig!

Är färdig med kladden på min uppsats det känns otroligt befriande att ha det avklarat. Än är den långt ifrån färdig men nu har jag ett upplägg och vet ungefär vad jag ska skriva.
Det handlar om jantelagen och hur man SKA tro att man är något..I Sverige sitter denna lag som inpräntat i våra huvuden, det är fult att skryta & fult att tro sig vara bättre. Man har svårt att ta komplimanger och talar nästan dåligt om sig själv. Personligen tror jag bara att detta leder till dåligt självförtroende hos människan, istället borde vi som jag också påpekar i uppsatsen vara stolta och känna oss duktiga när vi gjort något bra. Istället för att försöka dämpa alla komplimanger så njut av dem och känn dig bäst!
Jag har länge haft svårt med just detta, att känna duktig och tillräcklig. Fortfarande har jag svårt att ta emot komplimanger och prata bra om mig själv men det är något jag jobbar på.
Nu känner jag mig t.ex jävligt duktig och bra över att ha gjort det här!
Jantelagens 10 budord:
  1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som oss.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än oss.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än oss.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än oss.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än oss.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0